Zastupitelstvo města Ústí nad Orlicí
Znak města Ústní nad Orlicí
Návrh usnesení
18. zasedání Zastupitelstva města Ústí nad Orlicí
konaného dne 15.9.2025

ŽP/1 - Návrh na schválení obecně závazné vyhlášky města Ústí nad Orlicí o stanovení obecního systému odpadového hospodářství na území města Ústí nad Orlicí
I. Zastupitelstvo města vydává

Obecně závaznou vyhlášku města Ústí nad Orlicí o stanovení obecního systému odpadového hospodářství na území města Ústí nad Orlicí, dle přílohy k usnesení ZM.


Předkladatel:Mgr. Tomáš Kopecký
Zpracovatel:Mgr. Tomáš Kopecký, odbor životního prostředí
Materiál projednán:v Radě města Ústí nad Orlicí 8.9.2025
Vyjádření:

Rada města doporučuje vydat obecně závaznou vyhlášku dle usnesení č. 2335/96/RM/2025 ze dne 8. 9. 2025.

Na vědomí:
Předpokládaná doba trvání:00:05
Text důvodové zprávy:

Na základě projednání návrhu úprav systému odpadového hospodářství vzešly z RM ze dne 7.4.2025 úkoly, zajistit namísto pytlového sběru tříděných složek odpadů pořízení nádob do rodinných domů a příslušné zkapacitnění veřejné sítě kontejnerů ve spolupráci se svozovou firmou. Veřejná zakázka na pořízení nádob na sběr tříděného odpadu z domácností byla provedena a smlouva na jejich pořízení byla 26.8.2025 podepsána. Na základě objednání dostane zapůjčenu každá domácnost v rodinných domech 1+1 nádobu s evidenčním čipem o objemu 240 l. V objednávce si může domácnost zároveň také objednat a vyměnit svou starou nádobu na směsný komunální odpad za novou nádobu o objemu 240 l s evidenčním čipem. Nádoby dle smlouvy budou dodány do 15.12.2025. V případě, že si domácnost vymění i očipovanou nádobu na směsný komunální odpad, bude připravena na změnu, s kterou předkládaná vyhláška počítá, a to je, že od 1.1.2027 nebude město svážet nádoby bez evidenčního čipu (viz přechodné ustanovení vyhlášky). V roce 2026 bude město čipovat zbylé nádoby na směsný komunální odpad a svozová firma očipuje své kontejnery na plast a papír. Důvody proč k těmto změnám přistupujeme jsou:

  • náklad za nákup pytlů, štítků a toneru na jejich tisk stojí ročně 750.000 Kč; vytváříme tím i cca 1 500 kg plastového odpadu; ušetřené prostředky se mohou vložit do rozvoje systému
  • evidence přes štítky je závislá na lidské činnosti a léty se vytvořila chybovost, jak ze strany svozu, tak ze strany poplatníků (použití dvojích zdánlivě ztracených karet, štítků, chybovost obsluhy apod.,)
  • zvýšil se počet podnikatelských nádob vydávaných za nádoby poplatníků; evidencí se budou šetřit náklady, tedy i poplatek občanům
  • automatickou evidencí čipů budeme lépe kontrolovat efektivitu svozu a smluvní vztah; bude možné navázat cílenou informační kampaň
  • dodávka nádob do rodinných domů, ale i posílení veřejné sítě o kontejnery na plast a papír postupně přistavovaných k černým kontejnerů na komunální odpad u bytových domů maximálně zvýší možnost třídit co nejblíže bydlišti, v čem mají zejména bytové domy nezanedbatelné rezervy
  • cílem je zvýšit výtěžnost využitelných složek, přibrzdit tak legislativou zvyšující se náklady za odstranění odpadů, plnit závazná kritéria a připravovat se postupně na úplný zákaz skládkování, tím, že snížíme množství směsného odpadu.

V souvislosti s těmito změnami je třeba nahradit současnou obecně závaznou vyhlášku města Ústí nad Orlicí č. 2/2021 o stanovení obecního systému odpadového hospodářství na území města Ústí nad Orlicí novým zněním s platností od 1.1.2026. Text jsme zkonzultovali s pracovištěm Ministerstva vnitra v Pardubicích. Rada města na svém zasedání 8.9.2025 doporučila zastupitelstvu města vyhlášku přijmout. Žádáme tedy zastupitelstvo města o schválení návrhu obecně závažné vyhlášky a její vydání s účinností od 1.1.2026, dle přílohy k usnesení.

Materiál obsahuje: Příloha - Návrh obecně závazné vyhlášky (Veřejná)
Přizváni: