Přejít na obsah

TANEČNÍ SVĚT SE V ÚSTÍ ROZLOUČIL S PAVLEM ŠMOKEM

V pondělí 11. dubna se v Ústí nad Orlicí uskutečnilo poslední rozloučení s významnou osobností českého tance profesorem Pavlem Šmokem. Pavel Šmok, český tanečník, herec, režisér, choreograf a pedagog, výrazně ovlivnil vývoj českého tanečního umění v druhé polovině 20. století. Byl profesorem na Akademii múzických umění v Praze. V roce 2005 obdržel za svoji celoživotní uměleckou činnost cenu Thálie jako zvláštní cenu kolegia.

 

Rozloučení, které se uskutečnilo ve smuteční síni poblíž městského hřbitova, se účastnila celá řada významných osobností z tanečního světa nejen od nás, ale také ze Slovenska a Německa. Nechyběla například baletní mistryně Pražského komorního baletu Kateřina Dedková-Franková, pedagožka Taneční katedry HAMU Libuše Ovsová, Igor Vejsada baletní mistr a umělecký vedoucí Pražského komorního baletu, Mário Radačovský choreograf a umělecký šéf Baletu Národního divadla v Brně a mnoho dalších osobností taneční a baletní scény. Smutečního obřadu se zúčastnili také ředitelé většiny krajských divadel a baletů.

 

Jméno Pavla Šmoka se spojilo s Ústím nad Orlicí zcela prozaicky - přes taneční svět. Místní taneční pedagožka Eva Veverková dokázala v devadesátých letech do Ústí převézt národní přehlídky scénického tance z Mladé Boleslavi a 15 let zde tyto festivaly neúnavně organizovala. Mezi porotci sem pravidelně jezdily špičky tanečního, hudebního, dramaturgického, zvukařského i osvětlovacího umění a udíleli cenné rady svým amaterským kolegům. Tehdy se nedělaly velké rozdíly mezi profesionály, poloprofesionály, nebo amatéry. Důležité bylo nadšení, zapálení pro stejnou věc a snaha posunovat své možnosti výš. Lidskost Pavla Šmoka umožňovala amatérům dotknout se velkého světa tance se zachováním obrovské pokory. Po roce 1992 se tyto přehlídky staly mezinárodními, do Ústí se sjížděli pedagogové z Francie, Itálie, Německa, Polska a Slovenska. V porotě těchto přehlídek nechyběl Pavel Šmok, Zdeněk Prokeš, Jiřina Mlíkovská, Jan Kozák a mnozí další.

 

Pražský komorní balet tak zůstává nejstarším nezávislým profesionálním souborem a za ním se svou 33 letou historií tančí jeden z nejstarších amatérských souborů náš oustecký C-Dance Evy Veverkové. Není náhodou, že oba choreografy pojilo dlouholeté přátelství a blízká spolupráce, hluboké lidství a pokora.